De moderne mens die ermee is opgegroeid, raadpleegt het internet voor alles. Maar ook de oudere generatie begint hoe langer hoe meer goed zijn weg te weten op het wereldwijde web. Als bron van informatie is het internet onmisbaar geworden. Een goede eerste indruk maken op het net is een must!
De basis van online reputatiemanagement.
Die eerste indruk wordt niet altijd en alleen gemaakt door uw eigen website. Mensen kunnen niet alleen alsmaar beter overweg met het internet, ook zijn ze online veel mondiger geworden. Fora rond specifieke onderwerpen, vergelijkende websites, sites met reviews – het is voor de consument veel makkelijker geworden om zijn mening te ventileren. En die kan positief zijn, maar ook negatief… In de praktijk blijkt dat mensen die tevreden zijn ook veel minder geneigd zijn om hun mening te delen, dus het beeld is sowieso vertekend. Maar die overweging maakt een potentiële klant misschien niet…
Er zijn twee manieren om met reputatiemanagement om te gaan. U kan problemen aanpakken wanneer ze zich voordoen. Gesteld dat op een gegeven moment wordt gezocht naar uw bedrijfsnaam, of trefwoorden die voor uw zaak belangrijk zijn, en men uitkomt bij niet zo frisse informatie over uw service of uw producten, kan u beroep doen op reputatiemanagement om ervoor te zorgen dat er weer een correctere weergave komt van uw imago. Maar u kan er ook voor kiezen om pro-actief te werk te gaan, en eventuele problemen aan te pakken voor ze de kop op steken. Dit type van reputatiemanagement biedt de mogelijkheid om altijd een stapje voor te zijn, en nooit voor voldongen feiten te komen staan. U bent ook steeds goed op de hoogte van wat er over u wordt geschreven, wat uw service alleen maar kan verbeteren.
Waarom uw online reputatie beschermen.
Voor een eerste indruk krijgt men maar een kans. Het is dus van het grootste belang te kunnen monitoren hoe men overkomt online. Met censuur komt u nergens. Bedrijven waar alleen maar positiefs over verteld wordt, creëren namelijk ook wat wantrouwen bij de consument. Verstandiger is om op slimme manier met uw online reputatie om te gaan, en op die manier een goed evenwicht te vinden. Zorgen dat uw bedrijf er online mooi op staat zonder te moeten liegen is wat er moet gebeuren.