Zoekmachineadverteren

SEA staat staat voor search engine advertising, of adverteren in zoekmachines door het strategisch plaatsen van advertenties bovenaan zoekmachineresultatenpagina’s of op gerelateerde websites.

De basis van SEA.

Met search engine advertising wordt een meer directe aanpak van zoekmachinemarketing aangewend. Tegen betaling worden bovenaan en naast de natuurlijke zoekresultaten van een zoekmachine. De advertenties zijn gekoppeld aan bepaalde trefwoorden, en wanneer gebruikers deze trefwoorden invoeren zullen deze advertenties worden getoond. Voor het verschijnen echter betaalt de adverteerder niet. Slechts wanneer de verschijning ook leidt tot een klik, wordt hier een vergoeding voor aangerekend. Het doel van SEA is uiteraard het bekomen van een conversie. Nadat de bezoekers dankzij de strategisch geplaatste advertentie op de desbetreffende website zijn gekomen, wordt nog een bepaalde actie verwacht. Dit kunnen verschillende dingen zijn: een verkoop, een aanvraag, een inschrijving voor een nieuwsbrief, … Een goede website met een duidelijke call to action is daarom onontbeerlijk.

De korte in plaats van de lange termijn.

De reden waarom veel wordt gekozen voor SEA, zeker in een opstartende fase, is omdat met deze strategie onmiddellijk resultaat kan worden geboekt. Kiezen voor SEA is spelen op zeker: steeds een strategische positie op de zoekresultatenpagina, en enkel kosten wanneer ook effectief iemand uw website bezoekt. Hoe het afloopt, hangt af van uw eigen website. Wanneer bezoekers ook vinden wat ze zoeken naar aanleiding van hun zoekopdracht waar uw website aan werd gekoppeld dankzij een advertentie, zit het goed.

SEO daarentegen is dan weer de lange termijn aanpak. Het doel is ook om een goede positie binnen de zoekresultaten te bekomen en om zo veel mogelijk bezoekers op die manier van de autoriteit van uw website te overtuigen, maar dit verloopt eerder stapsgewijs. Het is niet mogelijk van vandaag op morgen te beslissen om bovenaan te staan voor een bepaalde reeks trefwoorden: hier moet gedurende een langere tijd voor gewerkt worden en bepaalde aanpassingen moeten worden gemaakt om het gewenste resultaat te bekomen.

Google Adwords Campagne: hoe het werkt.

De grootste aanbieder van advertenties online is uiteraard Google. Google heeft een immens advertentienetwerk en ook de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. De beste manier om slim online te adverteren is dus via Google. Er zijn verschillende mogelijkheden, zowel op vlak van budget als plaatsing.

Een Google Adwords campagne opstarten is kinderspel. Vooreerst kiest u welke trefwoorden of combinaties hiervan belangrijk zijn voor uw bedrijf. Wat kunnen mensen bij u vinden? Waarom moeten ze bij u terecht komen? Google kan u ook helpen met het vinden van trefwoorden, zodat u gericht kan kiezen voor combinaties waar bijvoorbeeld momenteel weinig concurrentie op is. Wanneer u dit hebt bepaald, en een advertentie hebt opgesteld, is het werk eigenlijk al gedaan. Vanaf dat moment wordt uw advertentie getoond wanneer mensen zoeken naar de door u gekozen trefwoorden, en betaalt u alleen wanneer er ook effectief wordt geklikt. Simpel.

Te allen tijde kan u uw wensen aanpassen, en de resultaten zijn ook perfect op te volgen om op basis daarvan uw strategie verder op punt te stellen.