Recenter dan zoekmachinemarketing is social media marketing. Sociale media heeft een enorme opmars gemaakt in de laatste jaren en is bij zowat alle leeftijden intussen immens populair. Uw merk hip maken en een naam krijgen op de laatste nieuwe sociale media kanalen is een boot die u niet mag missen!
De basis van social media marketing.
Om naambekendheid te krijgen binnen sociale media, is het belangrijk van interessante content aan te bieden binnen deze verschillende kanalen. Keuze aan sociale netwerken is er te over: de bekendsten zijn uiteraard Facebook en Twitter, maar ook YouTube kan een interessant kanaal vormen om net dat ietsje meer duiding te kunnen geven, en blogs met genoeg autoriteit zover krijgen dat ze iets over uw bedrijf schrijven zijn positieve manieren om onder de aandacht gebracht te worden.
Het komt erop neer dat het aan u als bedrijf is om iets interessants te vertellen, zodat dit een ketting van reacties zal opleveren bij anderen. Een productvoorstelling, een objectieve review, de reactie van een tevreden klant: allemaal voorbeelden van boodschappen die u de wereld in kan sturen in de hoop dat het door mensen zal worden gedeeld, zodat het daardoor weer een rits nieuwe potentiële geïnteresseerden bereikt, en dan weer verder wordt gedeeld tot een heuse ketting ontstaat. De juiste boodschap aanbieden kan genoeg zijn om als het ware een kleine reclamecampagne op zich te ontketenen.
Naast zelfprofilering binnen de sociale media, bestaat ook de mogelijkheid om te adverteren via deze kanalen. Het grote voordeel dat deze mogelijkheden bieden is dat ze een duidelijk inzicht kunnen geven in het publiek. Waar het via Google Adwords bijvoorbeeld niet mogelijk is om uw reclameboodschap enkel te tonen aan mensen binnen een bepaalde leeftijdscategorie, is dit via bijvoorbeeld Facebook en Twitter wel mogelijk. Op dat gebied bieden sociale media advertenties de adverteerder nog net dat ietsje meer.
De voordelen.
Een eigen profiel, een eigen stem binnen deze nieuwe communicatietechnieken is onontbeerlijk om het nieuwe publiek te bereiken. Social media marketing is in feite de nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame: mensen delen uw boodschap naar aanleiding van een vertrouwen dat ze in u stellen door uw kennis van zaken of positieve ervaringen die ze met u hadden in het verleden aan derden, die hen als een meer betrouwbare bron aanzien als u zelf ooit zou kunnen zijn omdat het niet overkomt als reclame. Dit soort “reclame” is letterlijk en figuurlijk onbetaalbaar!
U krijgt dankzij sociale media verder ook de kans om meer te zijn als een bedrijf. U profileert zich als een entiteit met een boodschap, een bedrijf waar ook echte mensen achter zitten, een toegankelijker gegeven voor reeds verworven en nieuwe klanten. Een goede sociale-mediastrategie maakt u makkelijker aanspreekbaar en meer tastbaar, iets dat door de moderne consument erg wordt geapprecieerd.
Verder zijn sociale media kanalen makkelijk in gebruik en simpel te onderhouden. Het kan gaan om korte berichtjes, het hoeven geen ellenlange boodschappen te zijn of minutendurende filmpjes. De uitdrukking “less is more” is binnen deze tak van de marketing zeker van toepassing, en maakt het daardoor ook bruikbaar voor alle types van bedrijven, van grote multinationals tot kleine zelfstandigen.